Instagram

lacuna

(n.) a blank space, a missing part.


Happy 2nd anniversary Bcube

18 more days, they said. I choose to believe in them because I didn't do the countdown. These days, ayah selalu tanya; awak nak sambung course apa? Medicine. I know he is trying to be realistic, so he made me have a backup plan.  He keeps on reminding me that tak semua yang jadi akan ikut apa yang kita rancang because the best planner, bukan kita.

*once upon a time dalam surau raudhotul muttaqin*
“Harapan cikgu, semua orang dapat Straight A+. Tapi cikgu doakan, semua orang dapat result yang diberkati.”

Result yang diberkati? Such think never come to my mind before.

Result yang diberkati tu tak semestinya straight A+. Ada orang yang dapat A+ from top to bottom dalam slip tapi bila dia apply itu tak dapat, ini tak dapat. Ada orang tak dapat straight A+ pun, tapi apa yang dia nak jadi, dia dapat jadi, apa yang dia apply, diterima.

“Kita dah habis usaha dah, tawakal je lah”

Tak. Kita boleh usaha lagi. Doa. Doa itu pun usaha. Solat hajat. Baca yasin. Sedekah. Tolong orang. Semua tu usaha. Permudahkan urusan orang, moga Allah permudahkan urusan kita. Hakikatnya, orang sekeliling kita sebenarnya penembak doa. Aiman Azlan once said, we can’t control the results, but we can control the effort.

Worried? Let us tell the One who can calms our hearts.
The hearts find peace only in the remembrance of Allah. (13:28)
Call Me, I will respond to you (40:60)
When My servants ask you (Muhammad) about Me, tell them that I am near. (2:186)

Within this few days, jangan putus doa.


Moga apa pun keputusan nanti, kita boleh terima dengan hati terbuka. Moga apa pun keputusan nanti, cukup untuk buat parents kita gembira. Moga apa pun keputusan nanti, boleh buat cikgu kita rasa penat lelah diorang berbaloi. Moga apa pun keputusan nanti, adik-adik boleh ambil yang baik jadi contoh dan yang tak baik jadi pengajaran. Moga apa pun keputusan nanti, semua orang tak akan persoalkan sebab diorang tahu kita dah buat yang terbaik. Moga apa pun keputusan nanti, kita makin dekat dengan Allah. Moga apa pun keputusan nanti, ianya diberkati.



and it was 2 years ago, when we first met.

1 comment:

  1. iye netol tu...xsemestinya result gempak baru dapat ape kita nak...
    n usaha, doa n tawakal perlu ada...

    ReplyDelete